The very last days

Inatt ar sista natten i USA for denna gang. Hur konstigt ar inte det? Och nar kommer jag tillbaka nasta gang?
De sista dagarna har varit alldeles perfekta. Kan inte tanka mig natt battre satt att spendera dem. Forst och framst, vi lyckades faktiskt att ta oss hem fran Nashville, det blev dock ett stopp over natten pa hotell. Val hemma i huset fixade jag iordning mig for ett dygn i den stora staden. Efter en tagfard som inte kunnat ga battre motte jag antligen upp min efterlangtade kompis Louise, som var i New York med sin familj (de har en lagenhet pa upper west side). Jag och Louie hoppade direkt pa en turistbuss som akte down town. Vi fick en valdigt speciell guide, som vi mest satt och skrattade at hela resan. Det enda jag fick in i huvudet av vad han sa var att "Byggnaderna halls inte upp av vaggarna, utan vaggarna halls upp av byggnaderna". Anledningen till att jag just fick in det har var for att han uppprepade det for i stort sett vartenda byggnad vi stannade vid och sa det med en otroligt lustig ton. Han liksom drog ut pa orden som att han stonade, gubben var i 60 ars aldern sa dte var inte jattelyckat.
Jag och Louise
vi svangde forbi ett svenskt konditori
Tittade upp mot taken och hittade en wannabe Lady Gaga
Efter bussturen som tog ungefar 1,5 timme, motte vi upp Louise familj for att ata pa restaurangen"Tao". For er som ar intresserade, sa ater brudarna fran "sex and the city" dar, ni vet dar den stora buddha figuren star? Hur som helst var middagen jatterevlig och hur god som helst! Vi bestallde in massa olika ratter, allt var asiatiskt och sa delade vi pa det. Det blev bade forratt varmrratt och efterratt.  Kan saga att jag rullade ut fran restaurangen, var saa matt! Jag slutade rulla nar vi hoppade in i en taxi som tog oss till The Lincoln Center dar vi tittade pa en bio, bad teacher hetter den, med bl.a. Cameron Diaz som skadespelare. Rekomenderas om man vill fa sig ett gott skratt! Nagot som var intressant pa bion, forutom sjalva filmen var vilken humor amerikanarna har och hur dem skrattar. Hahah, det var nasta halva nojet. Nar bion var klar hoppade jag och Louise ini en taxi som forde oss till hennes lagenhet. Mamma har varit tydlig med att jag inte far aka taxi i New York, for de kor som galningar. Det var nagot jag kunde intyga redan innan min egen taxiupplevelse men nu efterat kanske annu starkare. Trafiken har overhuvudtaget ar total kaos.
Dagen efter (idag) gick vi upp vid halv nio for ett ga till en fransk restaurang som lag nara deras lagenhet. Dar at vi en harlig frukost, min bestaende av granola,yogurt och frukt och aven en croissant, utsokt. Menyn pa restarangen liknade det franska cafet som jag jobbar pa inne i Stockholm riktigt mycket. En stor skillnad var at den har hade oppet dygnet runt. Efter frukosten med Louise familj gav vi oss ut pa egna avntyr igen. Denna gang blev det forst en liten tur pa stan som sedan overgick till problem inne pa Fedex. Problemen loste sig och vi hade nu biljetter till Yankee Stadium! For er som inte vet innebar det att vi skulle ga och se pa baseballgame.  Matt och Heidi fixade biljetterna till oss och herregud vilka perfekta plaster vi fick! Arenan tog emot sjuuuuukt mycket folk och dte var nastan proppfullt. Jag och Louise satt mellan de tva basen dar spelarna satt och precis bakom dar de slar till bollen (det finns sakert ett namn for det, men har ingen aning om vad). For mig som alskar att ga pa stora idrottsevent var detta underbart. Halva grejen om inte mer, tycker jag ar sjalva stamning. Det var lite svart att hanga med i spelet, eller rattare sagt nastan omojligt att forsta alla regler och hur de raknade osv. Jag far tacka gympaGoran till de lilla jag forstod. Hur som helst sa borjade vi med att kopa kycklling och pommes frites for att sedan sla oss ned pa vara platser. Solen lag pa riktigt duktigt hela matchen, sa har nu fatt en harlig bondbranna. Det var tydliga spar pa folks ryggar att solen legat pa, de var helt dyngsura! Jag hade lyckats valja ratt troja, sa sjalv slapp jag detta, till skillnad fran alla andra som gick runt med det.
Efter tre timmar var matchen klar, vilket faktiskt ar kort tid for en baseball match. Vi tog da subway fran The Bronx som den delen av New York heter, till Louise lagenhet. Dar blev det lite chillhang och en dusch. Jag sa sedan hejda till Louise och hennes familj for en sista middag med Heidi, Matt och barnen. Denna gang (las noga) utan nagra som helst problem!
Allt som allt ar jag jattenojd med resan. Jag har haft mina ups and downs sjalvklart. Nar jag tanker tillbaka har jag fatt uppleva mycket, utvecklat min engelska en aning, lart mig hur en amerikansk familj fungerar, shoppat (for) mycket och fatt lara kanna staden New York. Kan inte forsta att jag ar hemma i Sverige om mindre an ett dygn, som jag langtar!

Kommentarer
Postat av: mamma

Min lilla ärta! vilken härlig avslutning på din resa! och när vi träffas så har vi många timmar i bil tillsammans där vi får möjlighet att prataprataprata. Antar att du inte är helt nöjd med upplägget... att sätta sig i en bil till Båstad direkt efter en lång flygresa är förstås inte optimalt men lillasyster väntar därnere och längtar efter dig. Vi ses snart och det skall bli jättehärligt! Kramar från mamma

2011-07-01 @ 09:20:05
Postat av: Maria

Hej vännen, även vi är här nere och längtar jättemycket efter att få träffa dig och höra

om ditt äventyr som amerikanska för några veckor.

Ses snart

Maria & Co

2011-07-01 @ 09:37:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0